Vem ärver den enskilda egendomen?

Jag och min man har upprättat äktenskapsförord där vi äger vardera vad som står skrivet på oss, hus, bil mm.

Särkullbarn finns. Min fråga är nu om vi ärver varandras "enskilda egendomar" när den ena maken dör eller behåller vi det vi äger som enskild egendom och skall inte tas upp i en bouppteckning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses, vilket sker bland annat vid dödsfall, är huvudregeln att en bodelning ska göras. Undantaget är om ni bara har enskild egendom och ingen av er begär att få överta bostad eller bohag från den andra maken (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). I ert fall är det således inte säkert att det behövs en bodelning, om ni endast har enskild egendom.

Om en bodelning ska göras ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB).

Bodelningsexempel

För att exemplifiera det antag att vi har makarna A och B. A har giftorättsgods om 100.000 kr och enskild egendom om 50.000 kr. B har giftorättsgods om 120.000 kr och enskild egendom om 90.000 kr (jag har i exemplet inte lagt in eventuella skulder, bara för att göra det så enkelt som möjligt).

Om vi antar att maken A avlider först och en bodelning ska göras kommer giftorättsgodset att läggas samman och fördelas mellan makarna – i fallet 100.000 kr + 120.000 kr = 110.000 kr per make. Kvarlåtenskapen från A kommer att vara 110.000 kr från bodelningen + 50.000 kr enskild egendom = 160.000 kr. B kommer att ha 110.000 kr från bodelningen + 90.000 kr enskild egendom = 200.000 kr.

Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt

Make A:s bröstarvingar kommer att ärva kvarlåtenskapen från A. Är det ett barn tillfaller hela kvarlåtenskapen om 160.000 kr barnet, är det två barn delas det mellan barnen (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Skulle barnen vara parets gemensamma kommer kvarlåtenskapen att tillfalla maken B med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § första stycket, första meningen Ärvdabalken, ÄB). Fri förfoganderätt innebär att make B får lov att förbruka kvarlåtenskapen, sälja den eller skänka bort den. Däremot får make B inte testamentera bort kvarlåtenskapen. Den dag make B avlider har de gemensamma barnen rätt till efterarv efter make A.

Skulle däremot barnen (som i ert fall) vara särkullbarn har de rätt att få ut sin andel direkt när A avlider om de inte väljer att avstå sin andel tills make B avlider (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Det innebär att om make A har två särkullbarn, men makarna inte har några gemensamma, har särkullbarnen rätt att få ut sitt arv direkt när make A avlider.

Som svar på din fråga innebär det att er enskilda egendom tillfaller var och en av er i bodelningen. Om det bara finns särkullbarn kommer de att ärva den enskilda egendomen. Har ni däremot gemensamma barn kommer den efterlevande maken att ta del av åtminstone en del av den enskilda egendomen, med fri förfoganderätt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare