FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/03/2018

Vem är värderingsman?

Hej

Jag och min syster äger ett sommarställe ihop. Nu önskar min syster avyttra sommarstället.

I vårt av tal finns hembud, och hur sommarstället ska värderas.

Gällande värderingen står det följande: Köpeskillingen skall vara marknadsvärdet som skall fastställas av två av varandra oberoende värderingsmän varvid medelvärdet av dessa värderingar ska anses vara marknadsvärdet, om parterna inte enas om annat.

I avtalet gällande värderingsman går våra meningar isär. Vem är en värderingsman?

En Auktoriserad oberoende värderingsman eller en Fastighetsmäklare med önskan om att få ett försäljningsuppdrag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalet stadgar uttryckligen att värderingen av fastigheten ska ske av två av varandra oberoende värderingsmän varför med värderingsman här borde avses en auktoriserad oberoende värderingsman och inte en fastighetsmäklare även om en bedömning av två av varandra oberoende fastighetsmäklare i annat fall hade varit möjligt. En praktisk skillnad med att använda sig av en värderingsman i jämförelse med en fastighetsmäklare är att värderingsmannen måste bedöma fastighetens värde objektivt utifrån de uppgifter som finns utan möjlighet att ta hänsyn till uppdragsgivare och andra intressenter.

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga, i annat fall är du välkommen att återkomma till oss på nytt!

Vänligen

Ellen Widgren AxmarkRådgivare