FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/04/2022

Vem är avtalsansvarig om det finns flera firmatecknare?

Om 2 firmateknade skriver på samma avtal.

Vem är avtalsansvarig.,?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Firmatecknare är den eller de personer som har rätt att skriva under i företagets namn, med rättsligt bindande verkan, ensamma eller tillsammans. Att teckna firman innebär att man bindande skriver under för ett företag, t.ex. ett avtal.

När en eller flera firmatecknare skriver under ett avtal eller annan rättshandling innebär det att företaget blir bunden av avtalet. Det är alltså inte någon av firmatecknarna som blir ansvarig eller bunden av avtalet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Om ni vill ha hjälp med att upprätta ett avtal eller andra juridiska tjänster kan vi på Lawline hjälpa er, boka tid här!

Evelina OlssonRådgivare