FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/03/2020

Vem är ansvarig för fortkörning som fångats av en fartkamera?

Hej, jag körde nästan 100 på en 70 väg (tunnel) och blev fotad.... Det var inte min bil. Vad händer nu...?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För böter på grund av fortkörning som har fångats av en fartkamera gäller ett föraransvar och inte ett ägaransvar. Detta innebär att det endast är den person som faktiskt körde bilen som kan dömas till böter för fortkörningen.

Polisen kommer att inleda en utredning för att fastställa vem det var som körde – vanligtvis görs detta genom att kolla igenom passbilder och körkortsbilder bland de anhöriga till ägaren för att se om någon av dessa är föraren.

Om föraren identifieras kommer polisen att skicka ett underättelsedokument med bild och mätdata till den som har kört fordonet.

Om det inte går att identifiera föraren skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört bilen – det finns dock inte någon lagstadgad skyldighet för ägaren att uppge vem det var som körde bilen i samband med fortkörningen. Om det varken finns en bild som överensstämmer när man jämför med bilden från fartkameran, och ägaren inte uppger vem som körde fordonet – kommer ärendet sannolikt att läggas ner på grund av bristande bevisning.

Mer information om fartkameror och deras hantering hittar du bl.a. på Polisens hemsida, se här.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare