Vem ansvarar för skadan på min bil som stod parkerad hos min arbetsgivare?

Jag hade min bil parkerad hos arbetsgivaren. Arbetar på ett lager med dagliga varuleveranser.

En dag med var det kraftig blåst och en tom postvagn på hjul togs av vinden och skadade min bil.

Vems är ansvaret?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till en början med vill jag uppmana dig att kolla med ditt försäkringsbolag. Det kan vara så att din försäkring täcker denna typ av skada.

I övrigt är huvudregeln att man själv ansvarar för skador som man blir utsatt för. Från denna huvudregel gäller ett undantag. Man behöver nämligen inte ansvara för skadan själv om skadan beror på att någon annan har agerat av uppsåt eller oaktsamhet. Den som uppsåtligen, dvs med avsikt, förstör din bil, måste sjäkvklart ansvara för skadan. Den som av oakstamet, dvs "klantighet", förstör din bil, måste också ansvara för skadan. För att någon annan än du ska behöva ansvara för skadan, krävs det alltså att denne av oaktsamhet har skadat din bil. Det skulle till exempel kunna vara din arbetsgivare eller någon annan som har placerar kundvagnen där den stod innan vinden fick tag i den. Huruvida din arbetsgivare m fl har varit oaktsamma är dock svårt för mig att svara på. Det beror helt på omständigheterna. Det skulle till exempel kunna anses oaktsamt att placera postvagnen precis intill din bil. Generellt sett tror jag dock det blir svårt för dig att kräva att någon annan ansvarar för skadan. Det låter som att vinden av en ren olyckshändelse fått tag i vagnen och då blir det svårt att visa att någon annanvarit oaktsam.

Hoppas det var svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare