Vem ansvarar för leverans av paket?

Hej! Har beställt ett paket på nätet av ett företag som heter NA-KD. Valde PostNords hemleverans där det även stod "Paket som ej får plats i brevlådan lämnas vid dörren" vilket inte var några problem för mig eftersom jag var hemma sjuk hela veckan. Fick ingen avisering av varken NA-KD eller Postnord och det gick inte att spåra paketet på nätet så jag laddade ner postnords app för att försöka spåra paketet där istället. I appen står det då att mitt paket tydligen levererats till min dörr igår när jag var hemma. Bor i lägenhet så de måste ha lagt paketet i trapphuset utan att ha knackat på eller meddelat mig på sms om att paketet är lämnat. Är ansvaret mitt även fast jag inte blivit meddelad om att paketet står utanför min dörr i ett allmänt trapphus. Känns ju lite surt att behöva betala för något jag inte har mottagit när det så lätt hade lösts genom att de plingade på eftersom att jag var hemma vid tillfället. Kan ju inte vara meningen att jag ska behöva gå ut och kolla var 10 minut ifall mitt paket har kommit.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller vid köp mellan konsument och näringsidkare finns i konsumentköplagen (KKL). Lagen är tvingande och reglerna kan därmed inte avtalas bort.

Köparen anses vara ansvarig för varan, t.ex. ansvar för försvinnanden eller skador, när risken för varan har gått över på denne. Risken för en vara vid transportköp går över på köparen när varan har avlämnats (8 § KKL). En vara är överlämnad när den är i köparens besittning, det vill säga att varan har tagits om hand av köparen eller på något annat sätt har överlämnats till denne, exempelvis om den har lagts i brevlådan (6 § KKL). I förarbetena till konsumentköplagen framgår det att ett föremål som har placerats utanför dörren till en lägenhet i ett hyreshus inte kan anses ha kommit i lägenhetsinnehavarens besittning förrän denne faktiskt har tagit hand om varan (Prop. 1989/90:89 s 70).

Sammanfattning

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som bär risken för varan tills att du som konsument har tagit emot den och har den i din besittning. Lagen är dessutom tvingande till konsumentens fördel och bestämmelserna kan inte avtalas bort. Med andra ord är det avsändaren som har ansvaret för att ditt paket inte har levererats till dig.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att boka tid med en av våra duktiga jurister på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Kamile RumsaiteRådgivare