Vem äger varor i konkurssatt butik?

Hejsan

Om man lev varor till tex en butik utan faktura vem äger varorna om butiken går i konkurs?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om en butik går i konkurs så innebär det att skulderna är större än tillgångarna.

Det innebär att butikens varor och tillgångar behöver utmätas/säljas för att så många borgenärer som möjligt ska bli återbetalda.

I praktiken innebär det att varor i en butik som gått i konkurs tillhör konkursboet och därmed de olika borgenärerna --> d.v.s. de personer som har en fordran/ett ekonomiskt anspråk på butiken.

Skulle det vara så att någon har levererat varor till butiken utan att få betalt har alltså denna leverantör rätt till ersättning genom varor eller pengar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare