Vem äger hunden efter att samboförhållandet upphört?

Hej!

Jag och min fd sambo köpte en hund ihop och nu har vi separerat. Men nu säger hon att hon äger hunden och har rätt till att ha han hela tiden. Jag står som köpare på köpeavtalet och hon står registrerad på jordbruksverket, vad ska ja göra och vem äger hunden?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hund är i juridisk mening att betraktas som en lös sak. Detta gör samäganderättslagen tillämplig (se 1 § Samäganderättslagen). I din fråga anger du att ni köpte hunden tillsammans varav din sambo kan hävda samäganderätt till hunden. Exempel på när samäganderätt kan föreligga är om hon varit med och betalat för hunden i form av hundmat och veterinärkostnader. Vem som står på registreringsbeviset har ingen betydelse annat än i bevishänseende ifall detta resulterar i en process. Huvudregeln är dock att den som står på kontraktet äger hunden, vilket är till din fördel. Om situationen är som sådan att ni båda tagit hand om hunden och betalat för den så är ni båda delägare till hunden det vill säga samäger den. Detta innebär en umgängesrätt för er båda. Utifrån omständigheterna i din fråga kan jag inte avgöra om samäganderätt föreligger.

Sammanfattningsvis är du antingen ensam ägare till hunden eller så är ni båda delägare. I vilket fall har du rätt att träffa hunden. Konflikter kring äganderätt till hund har förut varit uppe i domstol. Det är vidare helt upp till dig om du känner att det är värt att processa om din sambo fortsatt vägrar att låta dig ha hunden. Följande länk anger hur du ska gå till väga för att skriva en stämningsansökan, http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/. Annat alternativ är att först begära handräkning hos kronofogden, https://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html.

Du är även välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare