FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/03/2014

Vattendestillator/spritdestillator

Hejsan, jag vet att destillator för sprit och dylikt är olagligt att ha om man ej har tillstånd till att göra sprit men jag undrar om en vattendestillator är olagligt, som till exempel den i länken nedan. Jag hade velat testa hur det är att dricka destillerat vatten ett tag då det verkar som det finns en massa otrevliga saker i vårat kranvatten.

http://destvatten.com/butik/destillation-av-vatten-1/vattendestillator-svart-i-rostfritt-stal-5.html

Lawline svarar

Hej!
Roligt att du vänder dig till Lawline för din fråga.

Precis som du skriver är det straffbart att tillverka, överlåta eller inneha en apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av spritdrycker, se 2 kap. 1 § st 2 alkohollagen.

En vattendestillator kan tänkas användas för att tillverka sprit, men eftersom att huvudsyftet med en vattendestillator är att destillera vatten bör den inte vara olaglig i sig själv eftersom att den inte är uppenbart ägnad för sprittillverkning. Dock, påträffas destillatorn i samband med exempelvis jästtillsatser eller andra produkter som syftar till att tillverka sprit kan det tänkas att dessas närvaro med destillatorn visar på att den varit uppenbart ägnad att användas för tillverkning av sprit. I ett sådant fall bör det nog klassas som uppenbart ägnad till sprittillverkning vilket kan ge fängelse högst ett år, 11 kap. 2 § alkohollagen.

Om tillverkning har skett kan brottet ge fängelse i högst två år, 11 kap. 1 § alkohollagen.

Hoppas jag svarade på din fråga.

Alkohollagen:

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Alkohollag-20101622_sfs-2010-1622/

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare