Vart vänder man sig om man lidit personskada och den som orsakat skadan är okänd?

Hej,

Jag har blivit påkörd av en okänd bil i våras när jag cyklade. Det var på en bred, asfalterad väg utan separat cykelväg. Jag cyklade nära kanten. Vädret och vägförhållandena var bra.

Bilisten körde in i mig bakifrån på vänster sida, vilket gjorde att jag tappade balansen och cyklade omkull. Jag flög 6 meter, hamnade på huvudet först, sedan rullade jag på asfalten ytterligare 7 meter. Låg medvetslös. Bilisten smet. Polisen hittade mig och kallade på ambulans. Massor av skador fick jag på hela kroppen, bla allvarlig hjärnskakning, sytt öga, whiplash skada mm. Varit sjukskriven i 3 månader. Är annars fastanställd.

Min fråga är till Er: Vad kan jag få för ersättning för olyckan, skadan mm och hur?! Från vem?

Om jag har förstått det rätt, kan jag inte få ersättning från AFA.

Tack för hjälpen i förväg

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du har lidit personskada så är det en grund för skadestånd. Enligt huvudregeln så är det den som har orsakat en skada som ska stå för ersättningen (2 kap 1 § skadeståndslagen). I ditt fall är dock den som vållat skadan okänd varpå detta inte blir möjligt i ditt fall. När en person har lidit skada i samband med en cykelolycka så får man i första hand vända sig till trafikförsäkringen för fordonet som orsakade skadan. Om, som i ditt fall, fordonet är okänt får man istället vända sig till Trafikförsäkringsföreningen istället (se här).

Den ersättning som kan bli aktuell är kostnader för läkarvård och andra utgifter som hör ihop med skadan. Det kan handla om inkomstförlust, sveda och värk, bestående skador som ärr, förlust av friska tänder och nedsatt syn eller hörsel (5 kap 1 § skadeståndslagen).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare