FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2017

Vart kan jag få tag på bouppteckningar?

Hur kan man hitta den byrå som gjort boupptäckning då jag inte har några papper

efter mötet för flera år sedan efter min far?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte har en kopia av bouppteckningen och kan få ledning därifrån till vilken byrå som upprättade bouppteckningen så kan du vända dig till Skatteverket och se om den finns registrerad där. Bouppteckningar som är upprättade från och med juli 2001 förvaras hos Skatteverket och du kan på begäran få en kopia skickad till dig.

Önskar du få kopia på en äldre bouppteckning ska du vända dig till Riksarkivet. Du kan beställa bouppteckning från Riksarkivet här; https://riksarkivet.se/bouppteckning.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga. Om inte är du välkommen att skicka in en ny eller ringa oss på

Johanna MatsdotterRådgivare