Varför enskild egendom?

Hej,

Vi fundera på när våra två gemensamma döttrar en dag ska ärva oss om vi nu borde skriva ett testamente där det framgår att arvet ska var respektive dotters enskilda egendom. Vad är bar och dåligt med detta?

Hälsningar

Pappa eter och mamma Kerstin

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Den stora anledningen till att föreskriva att arvet efter ska vara enskild egendom för arvtagaren (era döttrar i detta fall) är att arvet då blir deras enskilda, vilket i fall av eventuell skilsmässa får innebörden att den inte kommer ingå i en bodelning.

Enligt äktenskapsbalken (7 kap 1 § och 10 kap 1 §) ska makar som skiljer sig dela på all egendom i boet lika. Skulle er ena dotter få arv från er utan att den är skriven som enskild egendom och sedan skiljer sig ett år senare så utfaller ju hälften av värdet på arvet till den andre maken.

Är egendomen dock ärvd enligt ett testamente där det finns föreskrivet att arvet ska vara enskilt ingår egendom inte i giftorättsgodset, och vid en eventuell skilsmässa ska arvet således inte ingå i det som ska delas på. Det är därför lagstiftaren har gett möjligheten att föreskriva att arv ska vara enskild egendom.

Det viktigaste skälet är alltså att ni på så sätt kan "skydda" arvet från att behöva bli inblandat i en framtida bodelning, och era barn behöver inte dela på det vid en skilsmässa.

Man får själv avgöra om det är bra eller dåligt, men en arvtagare torde sällan se det som en dålig sak att få arvet "säkrad" i eventuella framtida tvister med sin exmake.

Har ni fler frågor är ni välkomna att skriva till oss igen,

Hälsningar

Robin UddénRådgivare