FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/09/2018

Varför är avtalstolkning inte reglerad genom lag?

Hej! Jag har en fråga som lyder, Vilka kan anledningarna vara till att det inte har slagits fast i lagstiftning hur avtalstolkning ska gå till? Vilka fördelar och nackdelar kan du tänka dig med att det inte finns någon sådan lagstiftning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du säger finns det inte någon lagstiftning rörande avtalstolkning. Eftersom att avtal kan se väldigt olika ut och reglera en mängd olika saker behöver man anpassa tolkningsmetoderna efter avtalet. Uppgiften att tolka avtal och ta fram tolkningsmetoder har därför tilldelats domstolarna som ibland tar vägledning av den juridiska litteraturen.

Fördelarna med detta är att domstolar kan ta hänsyn till alla omständigheterna runt ett avtal och anpassa sin bedömning därefter. Lagstiftaren kan aldrig förutse alla olika omständigheter som kan råda angående ett avtal.

Det negativa med denna ordning är att förutsägbarheten minskar eftersom det krävs viss tid och kunskap för att ta reda på hur man borde tolka ett specifikt avtal. Dessvärre kan man aldrig vara helt säker att domstolen kommer att göra samma bedömning vilket i sin tur kan leda till att färre väljer att tvista om hur man ska tolka ett avtal.

Sammanfattningsvis skulle det vara ineffektivt att reglera avtalstolkning genom lag och det skulle inte leda till en nyanserad reglering.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare