Vårdnadstvist - vad gäller och hur lång tid tar allt

Jag har ansökt om ensam vårdnad och idag är sista dagen för barnens pappa att "svara" vad händer nu? Om han bestrider detta? Hur länge kan jag få vänta på typ en rättegång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Svaromål
Efter att din stämningsansökan ingetts får barnens pappa möjlighet att svara på den genom att inge ett så kallat svaromål till tingsrätten. I svaromålet ska han ange sin inställning till dina krav samt framför eventuella egna yrkanden och grunderna för dessa.

Om han inte svarar
Mål om vårdnad kallas indispositivt tvistemål. Det är en form av rättegångstvist där parterna inte själva har särskilt mycket inflytande eftersom man här prioriterar vad som är bäst för barnen. Vem som ska få vårdnad MÅSTE prövas i domstol och kan inte bestämmas genom exempelvis avtal. Med det följer, att det inte spelar någon roll om barnens pappa svarar eller inte eftersom hans eventuella invändning saknar betydelse för rättegången.

Om han svarar
Om barnens pappa svarar och inte bestrider behöver ingen rättegång äga rum. Ni sparar då båda ekonomiska resurser och energi. Om barnens pappa bestrider kommer tingsrätten bokat tid för muntlig förberedelse. Målet ska då klargöras, dvs vad det är som är tvistigt och inte mellan er.

Hur lång tid?
Efter sammanträdet för muntlig förberedelse kan rätten förordna att familjerätten ska genomföra en vårdnad- boende och umgängesutredning. Det är en omfattande utredning som tar flera månader i anspråk, upp till 3-4 månader. Familjerätten gör därefter en rekommendation om vad de anser bör gälla avseende vårdnaden, boendet och umgänget. Denna utredning ligger sedan till stor grund för tingsrättens bedömning i frågorna.

Först efter det sker en huvudförhandling, dvs. det faktiska målet prövas i domstol. Hela processen kan ta upp till två år.

Det kommer finnas en rad olika tillfällen för er att komma fram till en lösning INNAN huvudförhandling i domstol sker. Så länge överenskommelsen godkänns av socialtjänsten kan ni som sagt slippa en domstolsprocess.

Hoppas du fick svar på din fråga, jag önskar dig all lycka till med ditt ärende! Hör gärna av dig igen om jag missat något.

Sara HillRådgivare