FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/12/2014

Vårdnadstvist

Ang. vårdnadstvist och överklagan av beslutet!

Jag har legat i vårdnadstvist med mina barns far i över 1 år. barnen är 8 år och 15 år, snart 16. Pappan drog igång vårdnadstvisten, för att jag tog barnen hem, till mig efter misär hos honom. Jag ansåg att han inte längre klarade av vårdnaden. Vi hade delad vårdnad av 15 åringen och jag hade ensam vårdnad av 8 åringen. Pappan har i flera år utövat våld, (varit överdrivet hårdhänt), hot och grova kränkningar mot 15 åringen, varit extremt aggressiv. Det gick för långt och jag tog barnen ifrån honom. Nu har han fått rätt, delad vårdnad och boende genom lögner och smutskastning i TR och familjerätten.

Vi har även socialhjälp hos BoU för 15 åringen som blivit lika aggressiv och ar ADHD. Jag och min 16 åring har påtalat flera ggr om de fysiska och psykiska övergreppen mot honom till 3 olika enheter inom Socialtjänsten, bl a Familjerätten, alla har valt att tysta ned det, inte nämna det i utredningarna. Även 8 åringen har påtalat det för Soc. Jag har en hel del även inspelat på band som bevis. Min Advokat har inte brytt sig ett dugg, inte tagit upp detta i TR, kan nästan tro att hon inte tror mig heller. Hon lät motparten svartmåla, smutskasta och dra lögner om mig, utan att de blev emot sagda. Så nu ses jag som lögnaktig i domslutet. Jag har inget förtroende kvar för henne, vill överklaga, jag blev även oroad och ifrågasättande till henne innan TR-förhandlingen. Advokaten säger att det inte kommer att gå vägen med överklagan, hon visar noll intresse för vad jag vill. Likaså gällande de Soc. utredningar som är fulla med lögner och faktafel som är grunden till domen. Jag har bestridit och överklagat Soc. utredningarna, en soc.sekreterare har redan fått sparken pga detta. Jag har allt inspelat. Man har inte tagit hänsyn till vår svåra konflikt sen flera år tillbaka, vi separerade som-2010, vårt icke befintliga samarbete och kommunikation och våldet mot sonen, det nämns knappt någonstans. Jag vill ha en ny utredning från Soc. gällande barnen, där har det ljugits mest om vad som sagts. De samtalen ska spelas in som bevis, utredningen från BoU vill jag har skriven korrekt, bevis finns vad som sagts. Kan jag få ny utredning i Familjerätten som ska användas i ett överklagande? Kan soc. rätta till 2 felaktiga utredningar? Jag överväger att anmäla dem och gå till media. Sedan undrar jag om jag kan byta advokat till överklagandet, min advokat med många år i branschen verkar inte vilja göra något och hon förlorade i alla punkter mot en relativt ny jurist med mycket mindre erfarenhet, som dessutom hade svårt att hålla tungan rätt i domstolen, och svårt med kännedom om praxis och regler i en domstol. Barnens far och hans jurist vann mot min s k erfarna advokat inom familjerätt och mig genom endast smutskastning, svartmålning och mycket lögner. Jag trodde inte det kunde gå till på detta sätt, jag litade på advokaten, men inte längre. Hon vill dessutom inte hjälpa mig med råttslig prövning ang. underhållsbidrag, hon bad mig kontakt någon annan advokat. Är detta en kompetent advokat enligt er mening? Eller ska jag byta ut advokaten innan överklagan? Eller bör jag påbörja ny vårdnadstvist med nya utredningar när de klarlagts att de tidigare inte varit korrekta? Domen är ju fastställd på falska och felaktiga grunder. Jag vore tacksam för svar snarast då det är knappt om tid att överklaga pga jultider. Jag är i desperat behov av råd i mina frågor, tack!!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Utifrån de uppgifter Du angett tycker jag verkligen inte att advokaten agerat såsom denne borde ha gjort. Vidare tycker jag att Du borde byta ombud inför en eventuell överklagan. Jag rekommenderar starkt att Du  tar kontakt med Lawlines samarbetspartner inom familjerätt, Familjens Jurist. Min uppfattning är att deras mycket kompetenta jurister skulle kunna bistå dig med den hjälp Du behöver just nu. Kontakta dom via denna länk http://lawline.se/boka.

Om Du känner att Familjens jurist inte är någonting för dig är Du välkommen att återkomma till mig så kan vi gå igenom dina frågeställningar. Jag nås bäst via email: Anes.sabic@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare