Vårdnadshavares ansvar för faktura pga. skada orsakad av gemensamt barn

Fick en faktura från min sons skola i maj 2017 eftersom min son hade utlöst ett brandlarm på skolan och utryckningen för detta kostade såklart pengar.

Sonen är folkbokförd hos mig. Jag är skild men har delad vårdnad med sonens mamma. Således är ju ansvaret för räkningen/fakturan bådas. Fakturan är ställd på mig på grund av sonens folkbokföring.

Mamman har lovat skolan och mig att betala sin del, men har nu ändrat sig och vägrar betala. Jag har betalat min del (50%).

Kan jag bestrida fakturan? Ligger ansvaret på att betala resterande 50% på mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Detta är mina rekommendationer.

Betala hela fakturan?
Eftersom att skolan har ställt hela fakturan till dig, skulle jag råda dig att betala hela beloppet. Varför jag rekommenderar detta är för att du annars riskerar att få betalningspåminnelser, och ytterst att ärendet går vidare till ett inkassoföretag/Kronofogden. Jag förstår att detta inte känns rättvist, men det är för att minimera din risk för eventuella extra kostnader.

Regresskrav mot den andra vårdnadshavaren
Däremot har du givetvis en regressrätt mot den andra vårdnadshavaren, en rätt som innebär att du har rätt att återkräva vad du har betalt för någon annans skuld. Vad du kan göra är att ansöka om betalningsföreläggande, där du anger ditt krav och grunden för kravet. Det kostar 300 kr att ansöka om ett betalningsföreläggande, en summa som du sedan kan begära ersättning för (av vårdnadshavaren) i din ansökan. Vårdnadshavaren får då välja att antingen betala den summa du kräver, eller bestrida fakturan vilket innebär att den fortsatta handläggningen av betalningskravet kommer ske i domstol. Utifrån det du anger i din fråga, skulle jag våga påstå att du har goda förutsättningar att vinna en sådan tvist. Du kan läsa mer om ansökan om betalningsföreläggande här.

Men, inled givetvis med att fortsätta utkräva vårdnadshavaren på halva beloppet, och förklara sedan att du kommer gå vidare i saken om du inte får betalt.

Alternativa handlingsalternativ
Givetvis finns alltid alternativet att vägra betala 50% av summan och utkräva av skolan att istället vända sig till den andra vårdnadshavaren. Men att hamna i tvist med skolan är värre än att utkräva summan av vårdnadshavaren. Det är därför jag inte rekommenderar detta alternativ. Med det sagt, så finns det inga legala/praktiska hinder mot att göra detta.

Tveka inte att kommentera nedan om du har några fler frågor! Om du behöver ytterligare juridisk hjälp kan du alltid vända dig till några av Lawlines jurister på lawline.se/boka.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare