Vårdnad om barn

Jag är en ogift, blivande pappa till ett barn vars blivande mamma och jag inte längre bor tillsammans, och nu i två olika städer. Jag ska, när chansen ges, flytta till samma stad så jag kan vara nära mitt barn. Jag vill ha gemensam vårdnad. Min före detta flickvän, blivande mamman, säger att detta kanske får bli ett framtida beslut, då hon inte känner sig beredd på att lämna över barnet till mig, då barnet fortfarande kommer att vara litet. Är detta hennes beslut att ta och vad har jag för rättigheter? Jag sätter självklart barnets bästa i fokus och kan se att vi får gemensam vårdnad efter barnet slutat amma. Har jag rätt att ha barnet boende på halvtid hos mig även innan denna perioden är över och har jag rätt att ha barnet boende halvtid hos mig efter detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller vårdnad så regleras det i föräldrabalken (FB). Utgångspunkten i vårdnadsmål är vad som är bäst för barnet och man ser till barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6:2a FB). Eftersom du och barnets mamma inte är gifta kommer endast hon att bli vårdnadshavare när barnet föds (6:3 FB). Om du vill ha gemensam vårdnad och din före detta flickvän motsätter sig detta kan du väcka talan i domstol. Rätten kommer då döma till gemensam vårdnad så länge det är förenligt med barnets bästa. Detta avgörs genom att t ex se till hur bra du och barnets mamma kan samarbeta i frågor rörande barnet. (6:4-5 FB)

Hoppas det löser sig för er!

Linn Kanter PergamentRådgivare