Vårdnad med en bortrest vårdnadshavare

Hej! Separerad och har delad vårdnad, barnen är hos oss 50%var. Barnens pappa ska utomlands (utan barnen) under 4-5 dagar under den veckan barnen är hos honom. Han anser att de kan vara kvar där när han är borta för att vara hemma med hans sambo. Jag vill att de ska vara hos mig under de dagar han är bortrest eftersom att jag är deras mamma. Vad gäller? Får han rent juridiskt bestämma att barnen ska vara kvar hemma hos honom trots att han befinner sig i ett annat land? Med vänlig hälsning, Michaela

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline

Enligt 6 kap. 14 a § st 2 föräldrarbalk (1949:381) (hädanefter FB) kan föräldrarna avtala om barnets boende och avtalet gäller om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden. Om inte något särskilt avtalats, så bestämmer rätten om barnets boende enligt bestämmelsen första stycke. Om ni avtalat om detta så gäller avtalet och således har barnens pappa rätt att ha kvar barnen hemma hos sig trots att han inte är hemma. Med detta sagt kan detta beteende aktualisera entledigande av plikten som vårdnadshavare enligt 6 kap. 7 § FB, om detta skulle vara ett återkommande fenomen och att han således brister i sin vårdnad.

Hoppas du känner att din fråga besvarats och jag önskar dig stort lycka till i framtiden

Lawline RådgivareRådgivare