FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/02/2018

Vårdnad av barn vid enda förälderns död

Jag är förälder till en pojke på 12 år. Jag har ensam vårdnad om honom, pappan och jag separerade innan pojken föddes. Pappan bodde och bor i Australien och har aldrig varit inblandad mer än mailvis och vid ett tillfälle då vi besökte honom i Australien. Underhållet betalar Svenska staten, 1273:-

Nu undrar jag om och hur jag ska skriva ett dokument där det framgår vem jag vill att min son ska bo hos om jag skulle gå bort i förtid? För att flytta till pappa är uteslutet.

Räknas det som en del av mitt testamente (Som jag inte har något än) eller ska det vara ett separat dokument?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du är ditt barns enda juridiska förälder i Sverige. Din fråga aktualiserar huvudsakligen föräldrabalken (FB).

Av 6 kap. 9 § 2 st. FB framgår att vårdnaden övergår till den andra föräldern eller, om det bedöms lämpligare, åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare när den förälder som ensam har vårdnaden av barnet dör. Detta beslutas av en domstol på ansökan av den andra föräldern eller av socialnämnden. Med andra ord har du som förälder och vårdnadshavare inte rätt att besluta om detta. Jag rekommenderar dock att du kontaktar socialnämnden då de sannolikt åtminstone skulle ta med din syn på saken i sin bedömning vid din eventuella bortgång. Om inte annat kan de säkerligen förklara hur de hanterar sådana här frågor.

Jag bedömer det som osannolikt att en domstol vid din eventuella bortgång skulle anförtro vårdnaden till din sons far med hänsyn till att de inte haft någon egentlig kontakt och att fadern bor så långt bort och inte, till skillnad från din son, är svensk. Det är dock mycket svårt att säga säkert.

Det är även värt att notera att barnets egen vilja ska beaktas vid beslut som rör barnet, i mån av ålder och mognad. Detta följer av 6 kap. 2a § FB. Det kan därför möjligen vara en god idé att diskutera saken med din son för att få reda på vem han skulle vilja ha som vårdnadshavare vid din eventuella bortgång.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare