FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/02/2018

Värderingstidpunkt vid bodelning

Angående bodelning efter skilsmässa i Sverige.

Jag har läst (någonstans) att "De tillgångar som har ett värde som kan förändras från tid till annan, såsom aktier, fondandelar och exempelvis fastigheter, skall värderas i så nära anslutning till bodelningen som möjligt. Värdering skall ske när boet är "utrett"".

Fråga 1 - Var kan jag läsa mera om denna praxis?

Fråga 2 - Till vilken svensk lagtext och/eller ärende(n) kan jag referera?

Fråga 3 - Vad betyder att boet är "utrett"? När anses det ha skett?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Värderingstidpunkten vid en bodelning är inte lagreglerad så det finns ingen lagtext som talar om när värdering ska ske. I förarbetena till lagen så går det att utläsa att värdering ska ske vid den tidpunkt som makarna kommit överens om. I de fall då parterna inte kommit överens om en tidpunkt så ska värdering ske när boet är utrett (prop. 1986/87:1 s. 159). Domstolen har intagit samma ståndpunkt.

Värderingstidpunkten vid en bodelning är ett ämne som berörs i bland annat Bodelning : under äktenskap och vid skilsmässa av Örjan Teleman, Äktenskapsbalken : en kommentar av Örjan Teleman & Lars Tottie samt Äktenskap Samboende Partnerskap av Anders Agell & Margareta Brattströ.

Om du är intresserad av att läsa ett specifikt rättsfall så finns NJA 1997 s. 674. Målet handlar om ett samboförhållande men domstolen resonerar även om värderingstidpunkten vid äktenskapsskillnad.

Vid äktenskapsskillnad ska en ansökan om äktenskapsskillnad skickas in till domstol. Om parterna har barn under 16 år, inte är överens om äktenskapsskillnad eller vill ha det så ska en betänketid om 6 månader löpa (5 kap. 1-2 §§ äktenskapsbalken). Därefter ska boet utredas. När allt detta skett och det i princip är dags för bodelningen då är boet utrett. Då ska värdering ske.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Om du har några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare