Värdering av säng vid bodelning

Jag och min x-man ska göra en bodelning. Vi har båda skulder som överstiger våra tillgångar.

Hur värderar vi en säng inköpt 2016 på mitt kontokort och priset var då 25000 kr jag har fortfarande kvar att betala på mitt kort. Maken vill att vi säljer det som vi inte kan dela, det skulle innebära att jag blir av med sängen och har kvar skulden.

Hur delar man upp bohaget om man inte kan komma överens?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vid upplösande av äktenskap så läggs vardera makes återstående giftorättsgods samman. Med återstående giftorättsgods avses de giftorättsgods som vardera makes äger efter avdrag för eventuella skulder, 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Sedan läggs det i samman för att slutligen delas lika mellan makarna, 11 kap. 3 § Äktenskapsbalken.

Utgångspunkten vid värdering av bohag är marknadsvärdet. Detta är dock inget som framgår uttryckligen av lagen utan det är istället något som hämtats från rättspraxis. Om ena maken ska överta en del av bohaget ska den delen istället värderas till bruksvärdet. Bruksvärdet är oftast mycket högre än marknadsvärdet. Detta värde används då för att den andra maken ska kunna köpa sig nytt bohag och då har denna kompenserats med bruksvärdet för bohaget.

I följande situation ska ni sälja sängen, det innebär att denna bör värderas till marknadsvärdet. Vid försäljningen bör skulden för sängen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare