FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/06/2017

Värdering av bil vid bodelning

Jag och min man ska bodela en gemensam bil, efter en skilsmässa.

Jag har förutsatt att man tittar på bilens marknadsvärde och delar lika, medan han vill behålla bilen ett par månader extra och sen använda bilen som inbyte för en ny bil till honom själv, och ger mig därför hälften av vad han får för den som ett inbyte.

Efter samtal och generell värdering för inbyte och listpriser på marknaden, visar det sig diffa på nånstans mellan 40-50 000. Jag skulle alltså förlora 20-25 000 på att han "säljer" bilen till ett underpris.

Hur ska man tänka och göra?

Bilen är bägges, vi har köpt den gemensamt och betalt för den gemensamt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Saknas lagreglering vid värdering av egendom vid bodelning, finns dock ledning i praxis

Tyvärr saknas det uttrycklig lagreglering på detta område, men det har utvecklats en del principer genom praxis. Det vanliga är att egendomen värderas efter marknadsvärdet, dvs. värdet vid en hypotetisk försäljning. Värderingen av bilen ska alltså värderas till marknadsvärdet i begagnat skick, vilket även ska göras genom en objektiv bedömning.

Vad ni även bör tänka på är att värderingen ska ske med utgångspunkt i de förhållandena som fanns vid den dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det innebär att din f.d. man inte kan vänta ett par månader extra för att bilens marknadsvärde ska sjunka, utan bilen ska värderas utifrån det värde som den var värderad till när ni begärde skilsmässa (se 9 kap 2 § Äktenskapsbalken för mer information).

Slutsats

Bilen ska alltså värderas till dess marknadsvärde dvs. vad ni hade fått för bilen vid en hypotetisk försäljning vid det datum som ni begärde äktenskapsskillnad.

Min rekommendation är att ni tar hjälp av en oberoende person som kan värdera vad bilen skulle säljas för belopp, och därefter har du då rätt till hälften av detta värde. (Inte det belopp som en bilfirma skulle köpa in bilen för, utan för vad den senare i så fall skulle säljas för belopp).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Stort lycka till med ditt ärende,

Med vänliga hälsningar

Cornelia NajafiRådgivare