Värd vägrar betala tillbaka hyresdeposition vid avtalad tidpunkt.

Hej! Jag var till för en månad sen inneboende. Jag flyttade till en ny lägenhet för ganska exakt en månad sen. I avtalet mellan mig och min värd som vi båda skrev på ingick en hyras deposition som skulle ges tillbaka vid utflytt, som jag nu efter en månad ännu inte fått tillbaka. Jag har skrivit till min värd och sagt att jag vill ha min deposition inom de närmsta dagarna. Som svar sade han att hans ekonomiska situation var dålig och att han behövt spendera min deposition, och att jag skulle få mina pengar först när hans ekonomiska situation blev bättre. Jag har svårt att acceptera det här, eftersom han för det första spenderat mina pengar och inte betalat tillbaka vid den tiden avtalet angav, och för att det är väldigt osäkert för mig om och när hans ekonomiska situation förbättras. Jag undrar om det finns några lagliga åtgärder jag kan vidta för att få mina pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni avtalat om att du skulle få tillbaka hyresdepositionen då du flyttade ut från lägenheten och ändå inte fått det, rör det sig om ett avtalsbrott.

För att du ska kunna få hjälp med att få tillbaka dina pengar måste skulden först ”fastställas”. Det innebär att du får ett formellt bevis på att skulden existerar. Detta kan göras på två sätt. Antingen väcker du talan mot personen vid tingsrätten genom att skicka in en stämningsansökan (läs mer på www.domstol.se/tvist) eller också ansöker du om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (läs mer på http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html).

När skulden fastställts genom antingen en dom eller ett beslut om betalningsföreläggande kan du mot en avgift få hjälp av kronofogden att driva in skulden. Du kan läsa mer om hur det fungerar på http://www.kronofogden.se/Fabetalt.html.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare