Var förvaras testamentet?

Mina föräldrar skrev 1996 ett testamente som innebär att min nu avlidne bror endast ska få sin laglott, efter bådas död. Han var vid sin död gift och har 3 bröstarvingar dock inte med änkan.

Jag står med full äganderätt av återstoden av kvarlåtenskapen, att i första hand erhålla bohag och bostadsrätt.

Kommer min brors laglott att fördelas på änkan + de 3 barnen?

Har hört talas om att arvslagen ändrats för några år sedan, kan detta ändra innehållets giltighet?

Testamentet finns i kopia, upprättades på en numera nedlagd advokatbyrå - var förvaras då originalet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring arv och testamente hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Din brors laglott kommer fördelas på hans tre barn eftersom de träder in och ärver istället för honom. (2 kap. 1 § ÄB) Det finns inte några ändringar i ärvdabalken som ska ha någon inverkan på testamentets giltighet. Så länge det är upprättat enligt formkraven för ett testamente så är det giltigt.

I Sverige finns det ingen lag som förklarar vart man ska förvara ett testamente. Originalet kan alltså förvaras precis var som helst. Många väljer att förvara testamentet hos en juristbyrå, begravningsbyrå eller i ett bankfack.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare