Vanlig handräckning

vi hade en vän som skulle bo hos oss några dagar sen tog hon hit alla sina saker och blev kvar i nästan 3 månader efter 2 månader sa vi till henne att flytta och ta sina saker med sig hon åkte iväg 31 maj men lämnade sina saker kvar jag har ställt ut dom på altan med pressening över och sagt detta men hon hämtar dom inte ändå kan jag kasta sakerna på tippen 1 juli eller vad gäller hon hade inget kontrakt på att hom fick bo hos os utan vi ville hjälpa henne nåra dar bara

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag skulle råda dig att att ansöka om vanlig handräckning hos kronofogdemyndigheten. Det är ett hjälpmedel för just den situation du är i; förvarar saker åt annan och den andre vägrar hämta sakerna.

Ansökan göras genom en blankett som finns att ladda ner på kronofogdemyndighetens hemsida och där finns mer information att hitta. I stort innebär det att du skickar in en ansökan, och när det är gjort kommer din vän att få ett brev med ett föreläggande att hon måste hämta sina saker. Förhoppningsvis hämtar hon då sakerna, men skulle hon inte göra det får du ett utslag av kronofogden som säger att du har rätt. Utslaget kan du sedan använda för att få hjälp av kronofogden att faktiskt hämta sakerna.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare