Vållande, skada.

Hej

Min dotter kom körande på en smal väg. Bilen som hon möter kommer i hög hastighet och kan inte stanna. Min dotter har låg hastighet och har nästan stannat. Väglaget är halt. Bilen hon möter får inte stopp och kör in i sidan på vår bil. Lacken på vår bil blir skadad precis vid tanklocket. Den mötande bilen får en skada långs hela sidan. Mannen som kör den andra bilen säger att det är min dotters fel. Vems är felet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du söker dig till Lawline med din fråga!

Har olyckan skett på det sätt som dottern beskrivit är det ingen fara. Ta varandras försäkringsuppgifter och skicka in till försäkringsbolaget. Det blir upp till skadevållarens (Troligtvis honom) försäkringsbolag att utreda huruvida ni har rätt till ersättning eller inte. Av de uppgifter som lämnas är det mest troligt att försäkringsbolaget kommer betrakta honom som skadevållaren då han kört för fort på en isig väg och därmed inte beaktat väglaget.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Fredrik AsplénRådgivare