FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/09/2017

Vägra en bodelning

Vi har begärt skilsmässa , min man har krävt betänketid ang att ansökan ska gå igenom. Nu är min fråga om han kan vägra att vi gör bodelning. Han ska bo kvar i vårat hus.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

Bodelning och äktenskapsskillnad (skilsmässa) regleras i äktenskapsbalken (ÄktB) (här). Du skriver att ni har begärt skilsmässa. Enligt huvudregeln ska en bodelning genomföras när ett äktenskap är upplöst enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Ett äktenskap är upplöst när domen på äktenskapsskillnad vinner laga kraft, det vill säga att det inte längre går att överklaga domen, se 5 kap. 6 § ÄktB. Om någon av makarna begär att bodelningen ska genomföras när ett mål om äktenskapsskillnad pågår, ska bodelningen genast genomföras, se 9 kap. 4 § ÄktB.

Som du ser i föregående avsnitt så ska en bodelning genomföras, vilket då innebär att man inte kan vägra att göra en bodelning om det finns egendom som är föremål för bodelning. Du skriver att din man ska bo kvar i ert hus. Eftersom han då ska överta ert hus bedömer jag att det krävs en bodelning, eftersom ni delar på gemensam egendom.

Om din man vägrar att göra en bodelning kan du vända dig till tingsrätten i den ort där någon av er var folkbokförda den 1 november föregående år. Genom att vända dig till tingsrätten kan rätten utse en bodelningsförrättare. Denna förrättare har som uppgift att få till en bodelning, om det inte går på frivillig väg kan förrättaren göra en tvångsdelning, vilket innebär att bodelningsförrättaren beslutar hur egendomen mellan er ska fördelas. Du finner mer information om detta här.

Jag bedömer dock att tingsrätten ska ses som sista alternativ eftersom det kan bli kostsamt. Innan du går till tingsrätten råder jag dig att försöka komma överens med din make och om inte det går rekommenderar jag att du tar kontakt med en juristbyrå för att få tips hur ni kan komma överens. Vi på Lawline hjälper till med bodelningar. Du kan kontakta vår telefonrådgivning som har numret 08-533 300 04 och öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Hoppas detta svar gav klarhet!

Vänligen,

Anton MagnussonRådgivare