Väger ett gåvobrev tyngre än ett testamente när båda handlingarna avser samma egendom?

Hej! Min huvudman har skrivit ett testamente år 2002 där hans kusin skall ärva hans fastighet vid hans bortgång (han har inga bröstarvingar). Nu har han emellertid ändrat sig och skrivit ett Gåvobrev till mig som är hans gode man sedan 10 år tillbaka. Gåvobrevet omfattar nämnda fastighet. Jag är också sedan tidigare förmånstagare till hans kapitalförsäkring. Min fråga ; Hur kan gåvobrevet ersätta testamentet? (min huvudman lever fortfarande). Tacksam för ert klargörande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är ärvdabalken (ÄB) och jordabalken (JB).

I 10 kap. 5 § 1 st. ÄB sägs att har testator, dvs. huvudmannen, i den ordning som gäller för testamentes upprättande återkallat sitt förordnande eller har han förstört testamentshandlingen eller eljest (annars) otvetydigt givit tillkänna att förordnandet ej längre var uttryck för hans yttersta vilja, är förordnandet utan verkan. Språkbruket är något ålderdomligt, men i klartext innebär det nyss sagda och framförallt det sistnämnda att det egentligen inte föreligger några formkrav för återkallelse av ett testamente. Men förslagsvis återtas originalhandlingen av din huvudman för att sedan låta denne förstöra testamentet. Författande av ett nytt testamente enligt de lagstadgade formkraven (se hela 10 kap. ÄB) med dig som testamentstagare är ett annat alternativ vari det i så fall uttryckligen bör anges att det upprättas med upphävande av det tidigare testamentet, vilket för övrigt är brukligt och den mest tillrådliga metoden för att återkalla ett testamente.

Samtidigt kan följande anföras. I 11 kap. 4 § ÄB uttalas nämligen att avser förordnande viss egendom och finnes den ej i kvarlåtenskapen är förordnandet utan verkan. Generellt kan sägas att det står envar fritt att förfoga över de tillgångar man själv äger, vilket i betyder att huvudmannen har rätt att överlåta egendom i dennes ägo genom försäljning, byt eller gåva och i förhållande till vem som helst. Om egendom som följer av ett testamentariskt förordnande inte längre finns i behåll vid tidpunkten för testators (huvudmannens) frånfälle blir förordandet i allmänhet ogiltigt. När testator avhänder sig borttestamenterad egendom brukar dennes agerande i regel jämställas med en återkallelse av det testamentariska förordnandet. Med begreppet "avhända sig" avses för övrigt de traditionella fången, alltså försäljning, byte och gåva. Mot bakgrund av ovanstående kan därför sägas att om gåvan av fastigheten uppfyller formkraven kommer ditt förvärv att trumfa det tidigare testamentet. Formkraven vid överlåtelse av fast egendom återfinns i 4 kap. 1 och 29 §§ JB.

Slutligen kan tilläggas att Högsta domstolen (HD) har uttalat att det är testamentstagaren, dvs. kusinen, som har bevisbördan vid en uppkommen tvist huruvida testamentet ska anses äga fortsatt giltighet och inte betraktas som återkallat, exempelvis om testamentshandlingen är sönderriven, se avgörandet NJA 2017 s. 362.

Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare