FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/06/2023

Vag gäller vid dubbelförsäkring?

Är det möjligt att få ersätning från flera försäkringar samtidigt? I det här fallet är det bokvar/arbetslöshet försäkring det är frågan om. Om jag täcknar 2 bokvar/arbetslös försäkrinar som ersätter kostnader för lån? Ersäter dom olika försäkringsbolagen var för sig eller är det olagligt eller går det att göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det går att få ersättning från flera försäkringsbolag samtidigt. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av försäkringsavtalslagen.

Vad gäller vid dubbelförsäkring?

Det är tillåtet att ha olika försäkringar teckande hos olika försäkringsbolag. Detta kallas med andra ord för dubbelförsäkring (6 kap. 4 § försäkringsavtalslagen). En förutsättning för dubbelförsäkring är alltså att det går att få ersättning ur båda försäkringarna. Detta innebär att om samma intresse har försäkrats mot samma risk hos flera olika försäkringsbolag, så är varje försäkringsbolag ansvarigt. Däremot har den som är försäkrad inte rätt till högre ersättning från försäkringsbolagen än vad som sammanlagt svarar mot skadan.

Det finns inget specifikt brott i brottsbalken gällande ersättning vid dubbelförsäkring, men brottet bedrägeri kan vara aktuellt (9 kap. 1 § brottsbalken) om en försäkringstagare får större ekonomiska fördelar än vad som egentligen motsvarar ersättning för egendomen som är försäkrad.

Sammanfattningsvis är det tillåtet att vara dubbelförsäkrad. I dessa fall har båda försäkringsbolagen en skyldighet att ersätta skadan och du kan då välja vilken försäkring som är mest fördelaktig för dig. Däremot finns inte rätten att få mer ersättning än vad skadan omfattar. Försäkringsbolagen kan även sinsemellan komma överens om hur ersättningen ska fördelas.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare