FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2018

Vädering av fastighet vid bodelning efter skilsmässa

Hej

Separerade ifjol, feb. Äger ett hus med exmaken. Han bor i huset och har för avsikt att fortsätta med det, alltså köpa ut mig vid bodelningen som vi ska till och göra nu.

Har anlitat en mäklare för hjälp med värdering av fastigheten, nu säger exmaken att jag inte är välkommen att närvara vid värderingen. Min fundering är om jag har några rättigheter som fastighetsägare att få närvara vid värderingen? Vill självklart höra hur resonemanget går och vad exmaken säger till mäklaren. Han är ju såklart intresserad av att få så låg värdering som möjligt och jag tvärtom..

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning Therese

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som ger din make rätt att tvinga dig att avstå från värderingen av er fastighet. Det finns däremot ingen lag som uttrycker en rätt att närvara, men det är din fastighet fortfarande och det ligger i ditt intresse att närvara, du bör därför ha kunna göra det.

Mäklaren ska se till fastighetens värde vid tiden för ansökan om äktenskapsskillnad. (9 kap. 2 § äktenskapsbalken)

Sammanfattningsvis bör mäklaren göra sitt jobb och värdera fastigheten korrekt, samtidigt finns det ingen lag som hindrar dig från att delta. Jag skulle rekommendera dig att kontakta mäklaren och säga att du vill närvara.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Frida GustafssonRådgivare