FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/05/2018

Vad vill bodelningsförrättaren veta och vad kostar det?

Hej,

Hur bör man förbereda sig inför ett första möte med en bodelningsförrättare? Vad kostar en sådan normalt per timme?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Inför första mötet med en bodelningsförrättare

Bodelningsförrättarens jobb är att utreda vad som ska ingå i bodelningen, hur saker ska värderas och de ska fördelas mellan er. För att kunna göra detta på bästa möjliga sätt så kommer bodelningsförrättaren behöva så mycket information som möjligt kring den omtvistade egendomen.

Värt att nämna är att vid en bodelning så är det makarnas giftorättsgods som ska räknas med. Den enskilda egendomen som makar kan ha ska alltså inte räknas med. En makes egendom är giftorättsgods i den utsträckning den inte är enskild. Detta finner vi i 7 kap. 1§ Äktenskapsbalken (ÄB). Vad som är enskild egendom listas i 7 kap 2§ ÄB. Några exempel på vad som listas som enskild egendom är det ni kommit överens om i äktenskapsförord, det som en make har fått i gåva, något som är erhållit genom testamente med villkor och det som trätt i stället för annan enskild egendom (ex. Man säljer ett hus som är enskild egendom för att köpa ett nytt med "samma" pengar).

Så det bodelningsförrättaren kan behöva veta hur den omtvistade egendomen anskaffats och då eventuella dokument som bevisar detta. Däribland testamenten, kontoutdrag, etc. Det är alltså makarnas uppgift att lägga fram det ni vill göra gällande och de bevis ni har som styrker er rätt.

Vad kostar en bodelningsförrättare per timme?

Kostnaden per timme för en bodelningsförrättare kan variera väldigt mycket. Det är svårt att få ut exakta timkostnader då advokatbyråer ofta inte skriver ut detta på deras hemsidor. Det generella verkar dock vara ett arvode om 1500-3500/h. Totalkostnaden varierar huvudsakligen på komplexiteten i det som ska undersökas.

Jag hoppas detta besvarar dina frågor!

Mvh,

Isak ErikssonRådgivare