Vad utgör samboegendom vid en separation?

Hej! Jag och min sambo äger ett hus tillsammans. Vi har betalat lika mycket och om vi flyttar isär skulle vi sälja bostaden och dela lika på vinst och möbler. Det jag undrar är vad som gäller för andra saker vi äger var för sig? Vi har exempelvis varsin bil, jag har köpt min kontant och min sambo har lån på sin bil. Bilarna står på respektive person. Jag har en hund sedan innan vi träffades som står i mitt namn och jag har även ett betydligt större sparande än min sambo. Han har sedan tidigare ett uppskov på vinstskatt från sitt förra boende vilket inte jag har. Är "mitt mitt" eller har han rätt till min bil, pengar etc och jag åker på hans lån och uppskov om vi separerar? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för vad som gäller vid separation mellan sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Samboegendom delas lika vid separation

Om du eller din sambo begär bodelning vid en eventuell separation ska enligt sambolagen er samboegendom delas lika mellan er. (8 § SamboL) Samboegendom är ert gemensamma hus och bohag, t.ex. möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Det är alltså endast ert hus och saker i ert gemensamma hus som ni har köpt för er gemensamma användning som ska delas lika vis en separation. En bil kan aldrig utgöra "bohag" så bilarna är er enskilda egendom och kommer inte delas lika vid en bodelning. Samma gäller hunden, den förblir din egen och din sambo har ingen rätt till den. Även ditt sparande/bankmedel utgör din enskilda egendom och ska inte delas med din sambo vid en separation.

Din sambos lån

Det är endast om din sambos enskilda egendom inte räcker till för att täcka hans lån vid en bodelning som han kan få täckning ur samboegendomen (hus och bohag). (13 § SamboL) Men du blir aldrig ansvarig för hans lån med din enskilda egendom, alltså dina pengar, din bil, dina personliga saker mm.

Samboavtal

Om ni vill vara helt säkra på precis vad som ska ingå och inte ingå vid en eventuell separation så kan ni skriva ett samboavtal. Samboavtalet gäller framför reglerna i sambolagen så ni kan bestämma precis vad ni vill ska ingå/inte ingå i en bodelning. Ni kan till och med avtala om att bodelning inte ska ske. Ni kan snabbt och enkelt upprätta ett juridiskt korrekt samboavtal direkt via vår avtalstjänst på vår hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare