Vad utgör samboegendom och har barnet rätt att ärva den egendomen?

Vår pappa har gått bort, och han var sambo med en kvinna. Hon köpte huset de flyttade ihop i, och de har skrivit avtal på att hon är ensam ägare till detta. Lugnt så långt. En del bohag hade de med sig från varsitt håll då de flyttade ihop, och pappas saker finns listade. Så det är också enkelt. De har bott ihop i 25 år, hade rätt så lika inkomster (pappas sambo låg något högre i pension och tillgångar). Min fråga är vad som ska bodelas och därefter ärvas av mig och min syster.

Vi anser att bilen (som stod på henne, men köpts av dem båda och använts gemensamt) ska bodelas, samt de möbler de på senare år köpt tillsammans och betalat tillsammans. De har haft ett hushållskonto (också i hennes namn) där de satt över pengar som använts till mat, bensin och saker till hemmet.

Nu anser hon att bilen är bara hennes, och hon är en väldigt dominant person. Vi är inte så starka på att bemöta henne, men har en stark känsla av att vi har rätt att ärva pappas del i bodelningen.

Sambolagen säger väl att det som inköpts för gemensamt bruk ska delas? Om nödvändigt bör det väl gå att få ut kontoutdrag och visa på att saker köpts gemensamt?

Många tack för lite råd, vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag uppfattat din fråga handlar det dels om vad som ska vara en del av bodelningen och dels om du och din syster har rätt att ärva den egendomen efter er pappa.

Då en av frågorna handlar om vad som ska utgöra samboegendom kommer Sambolagen att användas (SamboL). När det kommer till er rätt till arv kommer jag att använda mig av Ärvdabalken (ÄB).

Något som är viktigt att poängtera är att det endast är din pappas kvarlevande sambo som kan begära en bodelning (SamboL 8 §). Vill hon inte göra en bodelning kan ni inte tvinga henne. Listan över saker som är er pappas kommer dock självklart att vara sådant som ni får lov att ärva. Utifrån frågan verkar det som att din pappas sambo dock valt att gå med på en bodelning.

I en bodelning ska egendom som köpts för gemensam användning mellan sambos delas lika.

Det är endast samboegendom som ska delas dem emellan (SamboL 8§) och sådant som tillhör dem särskilt genom privat egendom ska därför inte räknas med. Därför kommer listan över din pappas tillhörigheter inte att delas och inte heller din pappas sambos tillhörigheter eller huset som hon står som ensam ägare till.

Med samboegendom menas gemensam bostad eller bohag som förvärvats för gemensam användning, (SamboL 3 §). Detta betyder att det som din pappa och hans sambo har köpt tillsammans ska tas med bodelningen.

I lagens mening innefattar "bohag" sådant som möbler, hushållsmaskiner och andra saker som finns inne i hemmet (SamboL 6 §). Det finns därför undantag för vad som tas med i bodelningen, och för dig gäller följande:

1. Möbler som din pappa och hans sambo tillsammans har köpt för att det ska användas tillsammans i sitt gemensamma hem är samboegendom och ingår i bodelningen. Det spelar ingen roll vem som har betalat för vad.

2. Din pappas sambo har rätt att behålla bilen. Bilen är ingen sådan sak som utgör en samboegendom i lagens mening. Finns det inget avtal som säger att din pappa också ägde bilen, är din pappas sambo ensam ägare till den.

3. Pengarna som de satt in på ett bankkonto är inte en tillgång som ska tas med i en bodelning mellan sambos. Det kan bli svårt att visa att delar av pengarna på kontot är din pappas.

Vad gäller din och dina syskons rätt att ärva din pappa måste man kolla på Ärvdabalken.

Som barn till er pappa har ni rätt att ärva honom (ÄB 2 kap 1 §).

Din pappas tillgångar ska delas lika mellan dig och dina syskon. Bodelningen ger er rätt att ärva hälften av de tillgångar som din pappa och hans sambo under förhållandet köpte tillsammans + de tillgångar som listats som din pappas "privata tillgångar".

Hoppas att detta gjorde situationen lite klarare för er. Jag tycker att du ska ge ett samtal med din pappas sambo ytterligare ett försök. Om du behöver hjälp med göra detta kan du alltid vända er till Lawlines duktiga jurister för mer stöd och råd!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare