Vad utgör samboegendom?

Hej

Jag är sambo sedan 10 år, nu är förhållandet över och vi flyttar isär.

Hyresrätten bodde jag i innan vi blev sambor så det är inga problem.

Om jag har förstått saker rätt så gäller följande,

1. Möbler etc som man har haft med sig in får man ta med sig ut, är inte samboegendom ?

2. Saker som man skaffat tillsammans för gemensamt användande (möbler etc ) är samboegendom och skall

delas.

3.Vad händer med saker som vi fått gemensamt till hemmet, är det samboegendom och skall delas ?

Tacksam för svar

mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din frågan.

Sambor är två personer som stadigvarande bor med varandra i ett parförhållande enligt Sambolagen 1 §, se här.

När sambor separerar blir det en sambodelning om någon av parterna begär det enligt Sambolagen 8 §, se här. I sambodelningen är huvudregeln att samboegendomen ska delas lika mellan parterna om man inte tillsammans kommer överens om annat. Samboegendomen utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag. Detta ska ha förvärvats för gemensam användning enligt 3 § Sambolagen, se här.

Till dina frågor,

Möblerna som du har haft sedan innan ni blev sambor är dina egna och kommer inte delas i bodelningen då dessa inte har förvärvats för gemensam användning.

Bohag ni skaffat för gemensam användning utgör samboegendom och skall därför delas lika mellan er i en sambodelning.

När det gäller gåvor finns ett visst skydd i 4 § Sambolagen, se här. En gåva som man fått från någon annan än sin sambo och som getts med ett villkor att vara mottagarens enskilda egendom gör så att sambon inte har rätt till den egendomen vid en sambodelning. Finns inget sånt förbehåll ska gåvan delas lika mellan er i sambodelningen.

Carolina OlssonRådgivare