Vad utgör ett samboförhållande enligt sambolagen?

Hej! Min sambo flyttade till en annan stad för ett vikariat för ca 1 år sedan efter att ha bott tillsammans i 5 år. Han fick en ny lägenhet i april och skrev sig där. Vi har dock kvar vår gemensamma bostad som han fortfarande betalar hyra på och det är tänkt att jag ska flytta efter när jag är färdig med mina studier i juni alt. att han flyttar tillbaka om han inte får förlängt i mars. Vi pendlar till varandra och ses i princip varje helg. Räknas vi som sambos enligt sambolagen eller upphörde det när han skrev sig på annan ort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Vad som utgör ett samboförhållande enligt sambolagen

Det som krävs för att ni ska omfattas av sambolagen är flera saker, nämligen

att ni bor stadigvarande ihop,i ett parförhållande, samt har ett gemensamt hushåll.

Förvisso har ni fortsatt ett parförhållande och ses ofta men uppenbarligen bor ni inte längre stadigvarande ihop sedan han flyttade till en egen lägenhet på annan ort och folkbokförde sig där. Ytterligare ett kriterium för att omfattas av sambolagen är att ni har ett gemensamt hushåll. Även om det till viss del skulle kunna anses uppfyllt genom att han fortsatt betalar för er gemensamma bostad, så faller det ändå på kriteriet att ni inte stadigvarande bor ihop. Allt detta framgår av sambolagen 1 §. Vidare anges också att ett samboförhållande upphör när samborna flyttat isär, sambolagen 2 § 2 p, vilket ju är vad som skett i er situation.

Svaret är alltså nej, ni är inte längre sambos i den mening som avses i sambolagen och därför omfattas ni inte av den.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare