Vad spelar roll i en bedömning av boende och umgänge och hur tungt väger frågor om arbetstider, avstånd till skola m.m?

Hejsan

Jo de är såhär att min flickvän är i en umgängestvist å jag undrar lite om vad det innebär, hon vill ha växelvis boende men hennes ex vill att hon ska ha umgänge med barnen.

Å han säger saker om henne till socialen som är rena hörsägen eftersom han inte sj har sett de.

Smutskastning.

När dom hade möte sist så va de mycket om hur hon jobbar eftersom de är inom vården, dom tycker inte att de är bra med arbetstiderna eftersom hon jobbar en kväll i veckan då hon har barnen å de är mellan 2-9.

Men den dagen är hennes syster hos henne.

Sen va de avståndet till deras skola som är 1,5 mil från henne där hon bor, men då hon har kollat å hon kan få skolskjuts.

Hur ser hennes chanser ut att de blir som hon vill?

Barnen säger att dom vill va mer hos mamma än pappa.

Hur tungt väger de?

Då den ena är 10 å den andra 12.

Hon är en superbra mamma å gör allt för sina barn

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i 6 kap. Föräldrabalken (FB).

Gemensamma utgångspunkter för beslut om vårdnad, boende och umgänge
Det som alltid är den viktigaste delen i bedömningen när det kommer till beslut om vårdnad, boende och umgänge är barnets bästa, som alltså ska vara avgörande vid beslutsfattandet. I det här sammanhanget brukar barnets bästa särskilt innebära hänsyn till risken för att barnet utsätts för övergrepp, blir bortfört, far illa eller liknande, hänsyn till behovet av en nära och god kontakt med båda föräldrarna samt hänsyn till barnets egen vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. (6 kap. 2a§)

Jag vill också framhäva att det inte finns någon standardbedömning, utan att domstolen eller socialnämnden tittar på omständigheterna i det enskilda fallet. Det är därför svårt att svara exakt på vad en bedömning av situationen skulle landa i eftersom det varierar från fall till fall.

Vad har arbetstiderna och avståndet till skolan för betydelse?
En utgångspunkt för bedömningen i frågan är den del av barnets bästa som tar sikte på en nära och god kontakt med båda föräldrarna, vilket alltså kan tala för ett växelvis boende. Det krävs dock att föräldrarna visar på en ganska bra samarbetsförmåga samt att de bor relativt nära varandra så att barnen inte måste byta skola och liknande när de växlar boende. Både arbetstiderna och avståndet till skolan är sådana omständigheter som också vägs in i bedömningen i det här särskilda fallet och kan ändra utgångspunkten.

Avståndet till skolan hos mamman är sannolikt en aspekt som vägs in då barn har skolplikt här i Sverige. Det är därmed inte osannolikt att domstolen anser det ligga i barnets bästa att underlätta skolgången genom ett närmare avstånd, något som talar för pappans sak. Kan din flickvän visa på att bra möjligheter till skolskjuts finns så bör det dock inte spela allt för stor roll för bedömningen om inte barnen själva upplever det som ett problem.

Vad gäller arbetstiderna så är det generellt till fördel att kunna hålla "normala" vardagstider och på så vis möjliggöra en stabilare vardag för barnen med trygga rutiner men det är självklart inget som ensamt avgör saken. Det rör sig ju bara om en dag i veckan och löses med hjälp av din flickväns syster, vilket kan användas för att argumentera för din flickväns sak.

Hur mycket hänsyn tas till barnens egna önskemål?
Som jag nämnde i samband med barnets bästa har barnens egen vilja betydelse för bedömningen, med beaktande av ålder och mognad. Man börjar ta större hänsyn till barnets egen vilja ungefär i 12-årsåldern, vilket framgår av tidigare praxis (rättsfall). Det äldre barnets vilja kommer därför förmodligen att tillmätas ganska stor betydelse. Det yngre barnets vilja kommer inte att få samma betydelse och därför kommer mer generella bedömningar att göras där men man kommer sannolikt att vilja hålla ihop syskonen och hitta samma lösning för dem så länge inte något särskilt talar emot det.

Sammanfattningsvis
Barnens bästa är alltid det avgörande för bedömningen av vårdnad, boende och umgänge. Här spelar särskilt kontakten med båda föräldrarna samt barnens egna önskningar roll för bedömningen. Bedömningen är dock aldrig schablonmässig och generell, utan görs på olika sätt i varje enskilt fall. Det är därför tyvärr svårt att ge ett exakt svar på vad som blir avgörande i det här fallet, annat än barnens bästa. Jag hoppas att ovanstående i alla fall kan tjäna som riktlinjer och har underlättat förståelsen för vad domstolen/socialnämnden kan välja att ta in i bedömningen. Mitt råd till din flickvän är att fortsätta visa på bra samarbetsförmåga och vilja att lösa problem som uppstår eftersom det kan tala för hennes sak och att ett växelvis boende skulle kunna fungera bra i det här fallet. Socialnämndens samarbetssamtal kan vara till hjälp för att komma överens i frågor så jag rekommenderar också att din flickvän och pappan utnyttjar den möjligheten i första hand.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare