Vad sker med bostad och lån vid separation mellan sambos?

Hej. Jag och min nuvarande sambo har köpt en lägenhet tillsammans där vi ska få flytta in om en månad. Men nu börjar han tveka och vill göra slut. Hur ska jag göra så hela lägenheten står på mig? Och om jag inte kan det, får min pappa gå in och borga både på lånet samt lägenheten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då du uttrycker att ni lever i ett samboförhållande så blir sambolagen (2003:376) tillämplig. I mitt svar utgår jag från att du och din sambo har separerat.

När ett samboförhållande upphör utan att parterna ingår äktenskap med varandra så ska, på begäran av någon av samborna, en bodelning göras (8 §). Bodelningen innebär att samboegendomen delas lika mellan er. Samboegendom är sådan egendom som har förvärvats för gemensamt bruk och som utgör bostad och bohag (3 §). Den bostadsrätt som du och din sambo har förvärvat är således att klassificeras som samboegendom.

Ni har alltid rätt att avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (9 §). Ett sådant avtal ska vara skriftligt och undertecknat av båda samborna.

Om ni väljer att bodela er samboegendom så ska först beslut om vem som bäst behöver bostaden tas. Den som bedöms ha bäst rätt till bostaden ska avräkna det på sin lott (16 §). Jag utgår i mitt svar från att en ev. tidigare bostadsrätt som ni har bott i har sålts alternativt att ni tidigare och fram till inflytt bor i en hyresrätt. I bedömningen kan vi således bortse från tidigare bostad som ni bor i fram till inflytt. Om er bostad är värd 1 miljon kr och ni har bohag (möbler) till ett värde av 100.000 kr så utgör er samboegendom 1.100.000 kr. Vid bodelning ska vardera part erhålla 550.000. Om er bedömning blir att du bäst behöver bostaden (den nya bostadsrätten) så kommer du att behöva avräkna värdet på bostaden på din lott. Du ska således avräkna 500.000 kr och erhåller därmed bara 50.000 kr vilket motsvarar bohaget. Enligt 17 § ska dina 500.000 kr gå till sin sambo.

Ni har köpt en bostadsrätt som ni har belånat. Vad gäller lånen så måste er bank (som lånen är upptagna i) godkänna att lånen skrivs över på dig. De kan krävas att en borgensman ställs som säkerhet för lånet och denne kan alltså bli din pappa om han bedöms lämplig. Observera att banken måste godkänna att du tar över lånen, borgensförbindelsen är därefter enbart en säkerhet för banken. Om en godkännande inte ges kan du inte överta lånen och risk finns för att du måste sälja lägenheten. Även bostadsrättsföreningens styrelse behöver meddelas om den nya medlemskonstalationen och att enbart du äger en andel i bostadsrättsföreningen.

Sammanfattningsvis kan sägas att det finns möjlighet för dig att överta lånen under förutsättning att banken beviljar det. Om det av ekonomiska skäl krävs att din pappa köper in sig i bostadsrätten (för att du ska kunna "köpa ut" din f.d sambo) så kan det göras under förutsättning att bostadsrättsföreningens styrelse godkänner honom som medlem.

Jag hoppas att du genom mitt svar fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare