Vad ska vi tänka på vid arvsskifte?

Hej!

Vi är tre systrar och vår mamma har gått bort. Bouppteckning är gjord och pappa ärver mammas del. Inga särkullbarn finns. Mamma ville att vi ska dela upp hennes smycken mellan oss och ena systern säger att hon inte vill ha några smycken.

Hur gör vi för att detta ska bli rätt och detta inte kommer upp i ett senare skede eller sedan när pappa gått bort. Vad ska vi tänka på?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Arvsrättsliga frågor regleras i ärvdabalken (här).

Jag utgår från att din mamma och pappa var gifta.
När den avlidna personen var gift, ärver den efterlevande maken framför gemensamma barn. Det betyder att gemensamma barn måste vänta tills båda föräldrarna har gått bort för att de ska få ut sitt arv efter dessa, 3 kap. 1 § ÄB.

Det betyder att att ni tre systrar ska dela lika på kvarlåtenskapen efter er pappa. På så sätt får ni ut ert arv efter er mamma också, eftersom er pappa ärvt denna del före er. Att ni ska dela lika innebär att ni ska ha en tredjedel vardera: värdemässigt. Vilken egendom som var och en av er får, är därmed utan egentlig betydelse. Egendomen kan ni dela upp mellan er på ett sätt som passar er bäst, huvudsaken är att det värdemässigt blir lika mellan er alla. Vill inte ena systern ha några smycken, kan hon således ta något annat för att kompensera. Ett annat alternativ är att ni diskuterar och skriver en överenskommelse över vilken egendom som var och en av er vill ha av er mammas kvarlåtenskap. Dvs., ni ingår ett avtal som är bindande mellan er där ni reglerar vad var och en ska ärva.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare