Vad ska vi göra när en butik skickar en betalningspåminnelse med hot om inkasso för en vara vi redan betalat för?

Hej!

För ett år sedan betalade vi en faktura från en lokalt färgbutik. Pengarna drogs från vårat konto och vi märkte betalningen med rätt referensnummer samt såg till att det stod färgbutikens namn som mottagare. I oktober nämnde ägaren för oss att de saknade våran betalning, vi skrev då ut kontoutddrag och skicka in det till honom. Sen hörde vi ingenting. Nu ett halvår senare får vi en betalningspåminnelse samt ett krav om att det kommer gå vidare till inkasso om 10 dagar.

Hur gör vi? Vad har vi rätt att göra?

Vi har betalat i rätt tid, och vi fick aldrig en betalningspåminnelse efter fakturan för ett år sen?

Snälla hjälp!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gör ni med betalningspåminnelsen?
Ni ska kontakta företaget och uppge samma sak som ni gjort tidigare; att ni redan har betalat fakturan för ett år sedan samt att ni har kontoutdrag som kan bekräfta detta.

Vad ska vi göra om det går till inkasso?
I det fallet företaget skulle välja att anlita ett inkassoföretag ska ni bestrida fakturan mot inkassoföretaget på samma grunder som tidigare - dvs, att ni redan har betalt. Bestrider ni fakturan finns det inget som själva inkassoföretaget kan göra.

Nästa eventuella steg är att företaget väljer att vända sig till Kronofogden som i sin tur kommer med ett så kallat betalningsföreläggande (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall ska ni bestrida ansökningen skriftligen till Kronofogden inom den tidsram de har satt ut (25 § och 31 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Bestrider ni finns det inget Kronofogden i det läget kan göra.

För att företaget ska kunna gå vidare krävs det nu att de väcker talan i tingsrätt (33 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Det innebär att en domstol måste slå fast att ni faktiskt har en betalningsförpliktelse till företaget. I och med att ni har kontoutdrag som kan bekräfta att ni betalat fakturan är det väldigt osannolikt att företaget skulle välja att väcka talan i och med att de vid en förlust blir tvungna att betala även era rättegångskostnader utöver sina egna.

Sammanfattning
Vänder sig företaget till inkassoföretag och Kronofogden ska ni bestrida fakturan och ansökningen. Företaget blir då tvungen att antingen väcka talan i domstol eller låta saken vara. Eftersom bevisläget ser ljusare ut för er än för motparten är det osannolikt att saken kommer gå till domstol, men i vilket fall som helst har ni goda utsikter att vinna en sådan eventuell process utifrån den informationen ni har gett mig.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare