Vad ska man göra om någon bryter sig in i ens kassaskåp

Hej jag ör en man som pluggar samt fortfarsnde bor hos mins föräldrar tack vare ett par saker som hände fivk mina föräldrar för sig att bryta upp mitt personliga kassarskåp värt ganska mycket och vägrar nu ersätta mig vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall aktualiseras främst stöldparagrafen i 8:1 BrB . Dina föräldrar har (1) olovligen tagit (2) något som tillhör någon annan (dig) (3) med uppsåt att tillägna sig (tillägnelseuppsåt) det eftersom de av din fråga framgår att de inte tänker ge tillbaka dina saker till dig.

Även om det inte skulle gå att bevisa tillgängelseuppsåtet aktualiseras 8:8 BrB om egenmäktigt förfarande. Det finns tre olika typfall i paragrafen varav två aktualiseras i ditt fall. Ena är olovligt tagande som likt stöld innebär att personen/personerna ifråga olovligen tar något som tillhör någon annan och den andra är olovlig besuttningsrubbning vilket kan vara t.ex. att personen/personerna ifråga bryter upp kassaskåp.

Eftersom du nu vet att dina föräldrar gjort något olagligt råder jag dig att antingen ta upp detta med de, och om de fortfarande inte lämnar ut dina värdesaker att gå till polisen och göra en polisanmälan.

Vänligen,

Civan ÖztürkRådgivare