Vad ska man göra när man har skadats av en bilist?

Hej , min vän blev överkörd av någon och ligger på sjukhus nu . Vad ska hon göra nu ? Ska hon ber för ersättning från dem man som överkörd henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline med er fråga!

Vad tråkigt att din vän har varit med om en olycka. När det gäller skador som har skett till följd av en bil som varit i trafik vid skadetillfället blir trafikskadelagen (TskL) tillämplig, 1 § TskL.

Din vän har rätt till ersättning
De skador som du beskriver hos din vän (men som jag har tagit bort från omständigheterna av anonymitetsskäl) räknas som personskador. Eftersom det framkommer att din vän har fått dessa skador till följd av olyckan med bilen har din vän rätt till trafikskadeersättning som utgår från bilistens trafikförsäkring, 11 § TskL. Det är alltså bilisten och bilistens försäkringsbolag som din vän ska vända sig till. Polisen eller vittnen bör ha tagit registreringsnumret på bilen, annars kan din vän vända sig till sitt eget försäkringsbolag för vidare hjälp och rådgivning.

Vad omfattar ersättningen?
För personskador har din vän rätt att få ersättning för:

Sjukvårdskostnader Din väns ev. inkomstförlust Sveda och värk (sådant som är övergående) Ev. invaliditet Även ev. skador på de kläder som din vän bar vid olycksfallet

(Se 5 kapitlet 1 § Skadeståndslagen).

Eftersom polis och ambulans tillkallades till platsen samt eftersom det fanns vittnen till händelsen och det utreds om föraren kan ha gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik, bör det inte vara några svårigheter att få ut denna ersättning.

Hoppas att ni fick hjälp med er fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare