Vad ska man göra när ens ex hotar ens partner?

Hej, mitt ex har ringt o hotat mig. Han kan inte släppa mig, att jag har en ny kille så han ringer o säger att han om han ser mig o min kille tsm ute så kommer han få stryk. De här e inte första gången han hotar såhär men han brukar ta tbks hoten när han väl lugnat ner sig. Hoten har bara varit riktade till mig, han har ingen kontakt med min kille. Hur ska jag göra tycker ni för att lösa dehär? Ska jag anmäla honom??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver att ditt ex gör är brottsligt och anses vara olaga hot enligt brottsbalken 4 kap. 5 § brottsbalken (BrB).

I paragrafen framgår att olaga hot är ett hot att utföra ett brott mot någon som framkallar allvarlig fruktan hos den hotade. Detta innebär att hotet alltså behöver vara allvarligt menat. Det anses fortfarande vara straffbart även om hotet inte direkt uttalas till den hotade (din nuvarande partner), om tanken var att offret skulle ta del av informationen i efterhand. Förutom detta ska hotet ha kommit till den hotades kännedom. Slutligen krävs det att gärningsmannen har uppsåt till alla dessa kriterier, alltså att gärningsmannen har uttalat sig med "vett och vilja". Straffet för olaga hot av normalgraden är böter eller fängelse i högst ett år. Om brottet anses vara grovt, är straffet lägst sex månader i fängelse och högst fyra år (4 kap. 5 § 2 st. BrB)

Om du har tolkat hoten som allvarliga och att både du och din partner varit rädda, utgör hoten olaga hot enligt ovanstående lagrum. Ett hot om misshandel som kommuniceras över telefon lär tolkas som olaga hot av normalgraden, där straffet kan bli böter eller fängelse i högst ett år.

Jag förstår att det är en riktigt jobbig situation du och din partner befinner er i på grund av ditt ex. Min rekommendation är att du ska polisanmäla detta. Det råder ingen tvekan om att du har rätt till upprättelse, utifrån informationen i din fråga.Polisen har en skyldighet att utreda och förhindra brott enligt 2 § polislagen. Det är viktigt att inte vänta med att anmäla ett brott till polisen, då det kan bli svårare att utreda brottet ju längre tid som gått sedan brottet begicks. Jag råder dig även att försöka spela in samtal och hot om han ringer igen för att kunna styrka detta hos polisen, och spara eventuella hot- SMS från ditt ex för att säkra din bevisning.

Om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare