Vad ska jag köpa ut min sambo för?

Ska köpa ut min sambo från vårt hus som vi äger 50% vardera. Han flyttade in i mitt hus 2010 och då skrev vi ett skuldebrev på 670.00 samt att ränta på 1% ska utgå sedan 2010.

Vi har fått huset värderat till 3.500.000 kr och jag köpte det 1994 för 400.000 kr.

Hur mycket kommer det ungefär att kosta mig att köpa ut honom?

Mvh

Pernilla

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Värdet på huset

Eftersom din sambo äger halva huset ska han köpas ut för halva husets värde. Det ska dock inte vara marknadsvärdet, eftersom det tillkommer kostnader vid en försäljning av huset. Det kan vara tex mäklaravgifter, dessa kostnader brukar ligga mellan 50 000 och 100 000. Det är dock inte nödvändigt att räkna med dessa, eller att använda marknadsvärdet. Det är tex inte ovanligt att använda ett något lägre värde, för att likna om huset skulle säljas så snabbt som möjligt. Det enklaste är att bara dela på marknadsvärdet, dvs att du skulle köpa ut honom för 3 500 000/2 = 1 750 000 kr. Här ska ni tänka på att din sambo som säljer sin del i huset måste betala skatt på sin vinst redan nu.

Skulderna

Skulderna finns kvar precis som innan, de blir alltså inte påverkade av försäljningen, men det kan vara bra att lösa dem så att alla ekonomiska förhållanden mellan er är klara.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare