Vad ska jag göra när någon vägrar lämna tillbaka min egendom?

Min kille och hans ex hade en gemensam hund. Hon har nu stulit denna hund och eftersom de äger henne hälften var och har varit delaktiga 50/50 så finns det inte så mycket att göra även om man tar detta till rätten. Kan bli mer kostsamt.

MEN! När vi lämnade över hunden i godantro att hunden skulle komma tillbaka efter en månad som överenskommet så skickade jag med hunden saker som skulle tillbaka sen vid bytet. En sele, ett täcke och en overall. Till ett värde av ca 1000kr. Nu när hon stulit hunden vill jag ha tillbaka sakerna då jag köpt de för att jag tyckte hunden behövde det här.

Jag får inga svar och det gör mig upprörd och förbannad.

Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som så att du funderar på hur du praktiskt ska gå tillväga för att få tillbaka egendom som du själv äger och som du bara har lånat ut.

Frågor om detta regleras dels genom allmänna avtalsrättsliga principer, dels genom brottsbalken (BrB). Frågan kan alltså lösas på civilrättslig nivå eller på straffrättslig nivå.

Civilrättsligt

Vad gäller hunden och tillhörande sele m.m. har ni skriftligen eller muntligen kommit överens om att exet ska lämna tillbaka efter en månads tid. I enlighet med den allmänna avtalsrättsliga principen pacta sunt servanda, som innebär att parterna är bundna av såväl skriftliga som muntliga avtal och att ett avtal inte får brytas, ska exet lämna tillbaka både hunden och selet m.m. Annars rör det sig om ett avtalsbrott, vilket man kan stämma motparten för och på så sätt påbörja en civilrättslig tvist i domstol om saken.

Om exet enbart vägrar lämna tillbaka hunden och selet m.m. och det alltså inte rör sig om en tvist om vem som är rätt ägare till detta, så kan Kronofogden hjälpa till med en så kallad särskild handräckning. Ansökan om särskild handräckning används bland annat när någon annan hindrar en persons möjlighet att råda över sin egen egendom.

Straffrättsligt

Då ni lämnat över hunden och selet m.m. med samtycke, föreligger ingen stöld över huvud taget. För att det ska röra sig om stöld så måste exet ha tagit egendomen olovligen, dvs. utan ert samtycke. Istället rör detta sig om ett så kallat egenmäktigt förfarande.
(8 kap. 1 § BrB).

Den som på något sätt hindrar någon annan att komma åt något som personen äger och på så vis orsakar en ekonomisk skada eller en ekonomisk olägenhet för personen, döms för egenmäktigt förfarande till böter eller högst ett års fängelse.
(8 kap. 8 § BrB).

Rekommendationer

* Först och främst rekommenderar jag er att försöka komma överens med exet en sista gång och be henne överlämna hunden och selet m.m. för att slippa ta till rättslig hjälp.

* Det ni annars skulle kunna göra är att vända er till Kronofogden med begäran om särskild handräckning.

* Därefter rekommenderar jag både dig och din kille att göra en polisanmälan för egenmäktigt förfarande, eftersom att exet:s handlande kan innebära en brottslig gärning.

* Till sist skulle ni kunna väcka talan i domstol och avgöra detta på en civilrättslig nivå, dock kommer det mest troligen innebära höga kostnader i jämförelse med värdet av selet m.m.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare