FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/02/2018

Vad ska jag betala mitt ex för att bo kvar i lägenheten?

Hej! jag och min sambo ska gå isär . Vi bor i en gemensam bostad som vi äger lika mycket var.

bostaden är värd 2,5 miljoner idag och vi köpte bostaden för 2 miljoner. Min fråga är vad jag ska betala henne om jag ska bo kvar?

500 000:- vinst /22% skatt = 390 000:- delat i 2

Blir summan 195 000:- ca som jag ska betala då?

Jag Undrar om jag även ska betala hennes del av insatsen? vi la in 200 000:- var när vi köpte.

Då ska hon isåfall ha 350 000:- ca av mig? Vilket av alternativen är mest rätt?

Med vänlig hälsning, Staffan Isaksson

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på om ni är överens om hur bodelningen ska gå till eller om ni har ett samboavtal så kan resultatet bli ett annat, men under förutsättningen att ni vill följa sambolagens regler om bodelning så kan följande resonemang ge dig vägledning i hur du ska tänka vi en försäljning av bostaden.

Huvudregeln är att samboegendom delas med 50/50 vardera

Det enda som ska delas i en bodelning mellan sambos är samboegendom. Samboegendom är gemensam bostad och bohag om det införskaffats för att användas gemensamt (se 3 § Sambolagen). Notera att det finns några undantag från detta, dessa kommer dock inte att behandlas inom ramen för denna rådgivning (se 4 § Sambolagen).

Då ni köpt bostaden tillsammans (jag förutsätter att det är en bostadsrättslägenhet) är den att se som samboegendom och ska därför delas lika mellan er i bodelningen. Utgångspunkten är därför att ni ska få 50% var av bostadens skiftesvärde (skiftesvärdet är bostadens värde efter avdrag för latent kapitalvinstskatt).

Hur räknar ni ut bostadens skiftesvärde?

Skiftesvärdet räknar ni ut på följande sätt (observera att denna uträkning inte nödvändigtvis representerar ert exakta skiftesvärde):

2.500.000 kr (marknadsvärdet)

- 50.000 kr (2% av marknadsvärdet = mäklararvodet)

- 0 kr (förbättringskostnader)

- 2.000.000 kr (anskaffningsvärdet)

= 450.000 kr (kapitalvinsten)

x 0,22 (22/30= 22% skatt för bostadsrätter)

= 99.000 kr (latent kapitalvinstskatt)

För att få fram skiftesvärdet tar ni sedan marknadsvärdet minus den latenta kapitalvinstskatten och minus mäklararvodet igen. Det vill säga:

2.500.000 kr

- 99.000 kr (latent kapitalvinstskatt)

- 50.000 kr (mäklararvodet)

= 2.351.000 kr (skiftesvärdet)

Du bör köpa ut din sambo för 1.175.000 kr

Det värde som ska användas i bodelningen och som ni ska dela på är alltså (enligt uträkningen ovan) 2.351.000 kr. Enligt min uträkning så bör du alltså köpa ut din sambo ur bostaden för 1.175.500 kr. Vad gäller den insats du nämner i din fråga räknas den in i anskaffningsvärdet i uträkningen ovan. Det innebär att din sambo blir kompenserad för denna i och med uträkningen av skiftesvärdet ovan.

För att du ska kunna lösa ut din sambo från bostadsrätten

Eftersom att du vill lösa ut din sambo från bostadsrätten så måste du lösa ut denne med hälften av skiftesvärdet (i min uträkning, 1.175.500 kr) vilket du gör genom att ta över din sambos lån för bostaden och kompensera henne för den summa som eventuellt finns kvar när lånen är betalda (skifteslikvid). I praktiken sker detta genom att du tar ett nytt lån på banken och betalar av din sambos lån. Detta förutsätter såklart att du fått godkänt från banken att ta ett nytt lån för detta.

Det kan vara bra att ta hjälp av en jurist med bodelningen

Mitt råd till er är att anlita en jurist som kan hjälpa er med bodelningen då det kan vara svårt att veta vilka värden som ska tas upp i bodelningen, hur ni ska göra bodelningen på korrekt sätt och därmed undvika eventuella misstag eller diskussioner mellan dig och din sambo. Ni kan boka tid med en av våra jurister genom att ringa oss på 08-533 300 04.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare