Vad ska jag betala min sambo när jag flyttar in i hans bostadsrätt?

Jag ska flytta in till min blivande sambo, han äger radhuset ensam och vill inte att jag köper in mig. Han har lån på huset som han amorterar av, och ränta samt omkostnader för reparationer, drift och underhåll m.m. Vad är rimligt att jag ska betala för mitt boende, och hur bör vårt samboavtal se ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Radhuset

I och med att din sambo äger radhuset innan du har flyttat in blir huset inte samboegendom. Samboegendom är bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk (3 § Sambolag). I och med att han hade huset innan du flyttade dit antar jag att han inte skaffade det med syftet att ni skulle bo där tillsammans. Om huset inte är samboegendom eftersom han ägde det innan ni planerade ert samboskap behöver ni inte skriva samboavtal på att huset ska vara bara hans, för det är det redan enligt sambolagen. Möbler och inredning som ni köper till huset kommer däremot att bli samboegendom om ni inte avtalar om annat. Om ni inte vill att möbler & inredning ska bli samboegendom kan nu upprätta ett samboavtal (9 § Sambolag).

Dina kostnader

Du och din sambo kan själva komma överens om vilken hyra ni tycker är rättvis. Som jämförelse kan ni tänka på vad du hade fått betala om du bodde i en hyresrätt, du hade fått betala för el vatten och bredband och en avgift för förvaltning. När det kommer till bostadslånen så innebär amorteringarna att din sambo äger en större del av kapitalet han investerat i sin bostadsrätt. Det kan därför kännas orättvist att du ska betala av hans lån när du inte får någon rätt till bostadsrätten.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare