FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/12/2018

Vad ska jag betala för en lägenhet min tjejs föräldrar köper ?

Jag och min flickvän ska flytta till en lägenhet. Hennes föräldrar kommer köpa lägenheten. Dock kommer flickvännen lägga en kontantinsats på 120 000. Vilket gör att hon äger 10% av bostaden.

Nu till frågan. Dom tycker att vi ska betala av deras lån, ränta och amortering. Ska jag som äger 0% av lägenheten betala deras amortering. Och ska flickvännen betala som äger 10%?

Jag tycker att jag enbart ska betala hyran och räntan men inte amortering. Eller hur ser det ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga kommer dina svärföräldrar att köpa en lägenhet som du och din flickvän ska bo i. En avbetalning av lånet är i regel att se som en minskning av skulden och inte en utgift i sig. Det finns således skäl, precis som du skriver, att argumentera för att du bara ska betala hyran och räntan, men inte amortering. I slutändan är det dock upp till dig, din flickvän och vad ni kan komma överens med hennes föräldrar om. De har ingen skyldighet att köpa lägenheten som ni ska bo i, varför det ena inte utesluter det andra. Du kan föreslå det du skrivit i din fråga, sedan är det i slutändan upp till hennes föräldrar om det är ett villkor de kan gå med på eller om de då inte vill köpa en lägenhet till er.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare