FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/02/2018

Vad räknas som giftorättsgods?

Står inför en skilsmässa och bodelning. Under tre år av vår tid tillsammans har min fru studerat och jag har stått för alla familjens kostnader under denna tid. Finns det möjlighet att räkna detta som en tillgång vid bodelningen?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en bodelning ska endast så kallad giftorättsgods ingå (se 10 kap 1 § äktenskapsbalken, ÄktB). Med giftorättsgods menas alla tillgångar en make har äganderätt till och som inte har gjorts till enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord (se 7 kap 1-2 §§ ÄktB). Exempel på tillgångar är bil, båt, möbler, hund mfl. Tillgångar som undantas bodelning är sådana av personlig karaktär som exempelvis kläder (10 kap 2 § ÄktB). Kostnader som du har betalat medan din fru studerat kan sammanfattningsvis inte ses som giftorättsgods i detta sammanhang.

Hoppas du fick svar på din fråga

För fler frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare