Vad räknas som förskott på arv?

Hej förskott på arv:

1.vilket belopp anses som förskott på arv när man emottar kontanter av förälder.

2. Gäller detta även present i form av kontanter vid födelsedagar eller julklapp. Gäller en viss summa då?

3. Om ett barn hjälper en åldersstigen förälder som har svårt att klara sitt vardagsliv , kan då föräldern kompensera barnet utan att det räknas som förskott på arv. Är det en viss summa i så fall.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt Ärvdabalken 6 kapitlet 1 § så räknas som huvudregel alla gåvor till bröstarvingar som förskott på arv. Ska en gåva inte räknas som arv måste den som ger gåvan förtydliga detta i  t ex gåvobrevet eller så måste det framgå av omständigheterna att det inte var avsett som en gåva (vilket draget till sin spets blir en bevisfråga).

Så samtliga de fall som du tar upp räknas som förskott på arv i lagens mening, och det finns ingen lägsta beloppsgräns i lagparagrafen. I det sista fallet skulle man kunna argumentera för att det var fråga  om en kompensation för tiden och "besväret" att hjälpa föräldern och det därför framgår av omständigheterna att det inte ska ses som förskott på arv även om det inte finns uttryckt.

Om föräldern vill ge sina barn en gåva som inte ska räknas som förskott på arv är det säkraste att se till att upprätta ett gåvobrev där det framgår att det inte är fråga om ett förskott.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare