Vad räknas om förskott på arv?

Min svärfar har gått bort. Innan han gick bort hade jag fullmakt åt honom, som slutar gälla på dödsdagen. Har nu hand om hans post tills boupptäckningen. Fick kontoutdrag från banken där jag såg att hans dotter använt hans kontokort som betalning på djursjukhuset ca 10 dagar innan hans dödsdag. dotten har inte nämt något om detta. Han var en rättvis man o vi kan inte tro att detta har varit okey. Vad säger lagen? Är detta något vi ska ta upp med juristen vid bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om hon fått tillåtelse att använda pengarna på kontot skulle det troligen ses som att hon fått en gåva av din svärfar. Detta kan vidare ses som ett förskott på arv. Om något anses som förskott på arv avgöras bland annat av hur mycket pengar som givits, hur mycket pengar som finns kvar och vad målet med gåvan var. Detta är alltså något som är relevant för juristen som hjälper er.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare